<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=1101012166758026&ev=PageView&noscript=1" />
30 Sty

Jak budować odporność ? - witamina D.

🍂🍁Jesień🍂🍁- sezon ,gdzie warto szczególnie zwrócić uwagę na suplementacje witaminą D💊.

Warto dbać o odpowiednie spożycie witaminy D wraz z dietą oraz o suplementacji, ponieważ:
👉 większość z nas ma jej niedobory wynikające m.in. ze zmniejszonej ekspozycji na słońce oraz przez wykluczanie jej najlepszych źródeł,
👉 niedobory witamin D wiązane są ze zwiększoną podatnością na infekcje,
👉 może modulować odpowiedź immunologiczną,
nieświadomie (przed pojawieniem się antybiotyków) stosowano ją w leczeniu gruźlicy, wystawiając chorych na działanie słońca,
👉 tę samą chorobę często leczono również tranem z ryb (jednego z najlepszych jej źródeł),
👉 podanie witaminy D powodowało zmniejszenie częstotliwości zakażeń grypą.

📍 Wybrane najlepsze źródła witaminy D:
- słońce☀️,
- oleje z ryb,
- ryby🐟,
- żółtka jaj,
- wątroba wołowa,
- wzbogacone o nią produkty spożywcze,
- grzyby,
- sery.

Bibliografia:
Aranow C. Vitamin D and the immune system. J Investig Med. 2011;59(6):881-886. doi:10.2310/JIM.0b013e31821b8755
Sahota O. Understanding vitamin D deficiency. Age Ageing. 2014;43(5):589-591. doi:10.1093/ageing/afu104
Forrest KY, Stuhldreher WL. Prevalence and correlates of vitamin D deficiency in US adults. Nutr Res. 2011;31(1):48-54. doi:10.1016/j.nutres.2010.12.001

Twój komentarz




POKAŻ