<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=1101012166758026&ev=PageView&noscript=1" />
19 Marz

Jak budować odporność ? - CYNK.

Dawno nie było ciekawostek o odporności, więc dziś już do Was śpieszę z nową porcją wiedzy 😉.

Odpowiednie spożycie cynku w swojej diecie jest ważne, ponieważ:
👉 cynk jest drugim (po żelazie) najbardziej rozpowszechnionym minerałem śladowym w naszym organizmie,
👉 ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania komórek układu odpornościowego,
👉 pomaga w utrzymaniu silnego układu odpornościowego,
👉 niedobory cynku mogą prowadzić do osłabienia odpowiedzi immunologicznej,
👉 odpowiednie spożycie cynku może skrócić czas trwania przeziębienia nawet o 33%,
👉 cynk może zmniejszać ryzyko infekcji, zwłaszcza u osób starszych,
👉 u niektórych osób mogą być przydatne okresowe wyższe poziomy spożycia cynku, ale zbyt dużo cynku może osłabić odpowiedź immunologiczną! Zachowaj umiar!

⚠️ Wybrane najlepsze źródła cynku:
- czerwone mięsa🍖,
- drób🍗,
- orzechy i nasiona,
- kiełki pszenicy,
- produkty mleczne,
- jaja,
- dziki ryż🍚,
- ostrygi i owoce morza🍤,
- ryby morskie🐟,
- rośliny strączkowe.

⚠️ Dodatkowo weganie mogą najbardziej skorzystać na konsumpcji:
- fasoli,
- orzechów nerkowca,
- groszku,
- migdałów.

Bibliografia:
Wessels, Inga et al. “Zinc as a Gatekeeper of Immune Function.” Nutrients vol. 9,12 1286. 25 Nov. 2017, doi:10.3390/nu9121286
Prasad, Ananda S. “Zinc in human health: effect of zinc on immune cells.” Molecular medicine (Cambridge, Mass.) vol. 14,5-6 (2008): 353-7. doi:10.2119/2008-00033.Prasad
Lim, Karen H C et al. “Iron and zinc nutrition in the economically-developed world: a review.” Nutrients vol. 5,8 3184-211. 13 Aug. 2013, doi:10.3390/nu5083184
Hemilä H. Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage. JRSM Open. 2017 May 2;8(5):2054270417694291. doi: 10.1177/2054270417694291. PMID: 28515951; PMCID: PMC5418896.

Twój komentarz




POKAŻ